Självvårdsguiden för dig - Ellens intimvårdsskola ellen®
Grafiskt element

Självvårdsguiden

droppe
Grafiskt element

Balans

Balans är viktigt för välmåendet men också för din menstruation och ibland behöver vi påminna oss själva om våra grundbehov.

Ät regelbundet och hjälp kroppen hålla en balanserad energinivå så orkar du mer. Ett mellanmål på eftermiddagen boostar dessutom energinivån.

Återhämtning

För att orka behöver både kroppen och hjärnan återhämtning. Ibland kan man inte få den sömn man önskar. När man har små barn kan det vara svårt att styra sin sömn och i klimakteriet kan man uppleva problem med sömnen.

Försök ge dig själv de bästa förutsättningarna för den sömn du kan få.

Mobilen

Lämna mobilen utanför sovrummet. Om du har mobilen som väckarklocka kan det vara klokt att investera i en ”riktig” väckarklocka.

En powernap på helgen kan vara skönt om du har mycket aktiviteter som väntar på kvällen.

Kommunikation

Lagom med stress kan vara sunt, men många upplever att det är svårt att kontrollera stressnivån på arbetsplatsen och i privatlivet.

Våga säga nej och be om hjälp om det är för mycket på jobbet.

Det är viktigt att få stöd om man upplever att man är överbelastad. Man är inte dålig för att man inte hinner med. Projekt och arbetsuppgifter kan bli mer omfattande än vad man först räknat med, då är det bra att flagga för att man behöver strukturera om.

Ditt värde

Var din egen bästa vän.

Om du inte tycker du räcker till, se dig själv som liten eller tänk att du pratar med en kompis, hade du sagt dom orden till dom som du för stunden säger till dig själv?