Jag har mensvärk! - Mensvärksguiden hjälper dig | Ellen
Grafiskt element

Mensvärksguiden

droppe
Grafiskt element

Ägglossning

Ägglossning innebär att ett moget ägg lossnar från äggstocken och transporteras till äggledaren där det kan bli befruktat. När ingen befruktning sker så börjar livmodern stöta ut slemhinnan och du får mens.

Ägglossning kan ge en molande känsla i nedre magen, men för vissa känns det inte alls. Mensvärk kan upplevas i början av menstruationen, men även ett par dagar innan.

Om du upplever att vanliga värktabletter inte hjälper mot din mensvärk eller om du får en plötslig mensvärk som du inte haft innan, så ska du kontakta en vårdcentral eller gynekolog.

PMS/PMDS

För en del kvinnor påverkas humöret och välmåendet i samband med menstruationen. Om man upplever snabba humörsförändringar, känner sig orolig, ångestfyllt och nedstämd kan det vara PMS eller PMDS.

Du kan läsa mer om dessa besvär genom att klicka här.

Motion

Det kan kännas motigt att träna när man har ont och helst vill ligga dubbelvikt, men lättare träning kan hjälpa till att öka blodflödet i kroppen och lugna mensvärken.

Tips på aktiviteter:

Anpassa ditt mensskydd

Hitta ett mensskydd eller en kombination av olika mensskydd som passar dig och dina behov. En binda kan vara skönt om man känner sig spänd och öm i kroppen medan en tampong eller menskopp kan vara upplevas praktiskt och enkelt.

Testa dig fram för att hitta vad som fungerar för dig så du är så bekväm som möjligt under din menstruation.

 

Vätska

Man kan känna sig svullen och samla vätska i kroppen under mensen, då kan man tänka på att dricka extra vatten eller dryck. Det kan göra att du kissar regelbundet och hjälpa till med vätskebalansen.

Kost

Fem mål mat om dagen och varierad kost hjälper till att hålla en jämn energinivå i kroppen. Frukt och grönsaker innehåller också vatten som kan hjälpa till att hålla vätskebalansen.

Värme

Värme hjälper kroppen att slappna av och det kan vara skönt mot det område som gör ont. Vetekudde är ett bra alternativ om man vill centrera värmen på ett ställe, medan värmefilt hjälper hela kroppen att slappna av ordentligt.

Sömn

Det är mycket som pågår i kroppen under mensen så det kanske inte är konstigt att man kan känna sig tröttare än vanligt. Se till att få ordentlig med sömn så kroppen får en chans att återhämta sig.

Tips!

Börja med en varm dusch eller bad innan du går och lägger dig och ta sedan en värmedyna med dig, för en skön avslappning tills du somnar.

Anteckningar

För anteckningar under mensen.

Det kan hjälpa dig att förbereda dig inför din mens.

När gör det som ondast och efter hur lång tid brukar mensvärken avta? Hur mår du överlag innan, under och efter din mens?

Att lära känna sin mens är också att lära känna sig själv.