Ellens historia - ellen®
Grafiskt element

Ellens historia

Grafiskt element

Tjugo års erfarenhet

Ellens historia började med den probiotiska tampongen, som än idag är världsunik tack vare sitt naturliga innehåll av goda mjölksyrabakterier.

För 20 år sedan var begreppet mjölksyrabakterier relativt okänt och fortfarande är det få som vet att kvinnans underliv naturligt innehåller goda mjölksyrabakterier, som är nödvändiga för intimhälsan.

Hur det började

Under 1990-talet identifierade forskaren Endre Kvanta ett antal probiotiska bakterier som finns naturligt i en frisk kvinnas underliv.

Idén till probiotiska sanitetsskydd utvecklades av Endre Kvanta och Tommy Johnson tillsammans med en rad entreprenörer.

2002 – Namnet Ellen

År 2002 lanseras den probiotiska tampongen ellen® i Sverige med den aktiva probiotiska blandningen, Lacto Naturel (LN®).

LN® blev även upphovsnamnet till Ellen AB, eftersom förkortningen uttalas just Ellen.

2005  -Norden

Ellen AB började distribuera tamponger via RFSU i Norden.

2013 – Ellens intimkräm

År 2013 lanseras ellen® Probiotisk Utvärtes Intim Créme och får ett positivt mottagande.

En hormonfri intimkräm som är speciellt utvecklad för torra och sköra slemhinnor.

Intimkrämen innehåller precis som ellen® probiotiska tampong, Lacto Naturel® med återfuktande mjölksyrabakterier. Man lade även till kokosolja, som skonsamt mjukgör slemhinnorna.

Sedan sin lansering har ellen® Probiotisk Utvärtes Intim Créme blivit rekommenderad av professionen och lovordad av användare.

2014 – ny intimvård

Produktportföljen utvidgas 2014 med ellen® Intimate Deo för ljumskarna och ellen® Intimate Cleansing Foam för vulvan.

Överdriven underlivshygien gör att många tvättar bort de naturliga mjölksyrabakterierna.

Men efterfrågan på intimanpassade produkter gjorde att Ellen såg ett behov av milda, rengörande ämnen som bibehåller ett naturligt pH-värde i vulvan utan att torka ut.

Båda produkterna innehåller återfuktande mjölksyra, är parfymfria och togs fram som skonsamma alternativ i en modern livsstil.

2018 – LN Intimate Care®

Ellen lanserar ett nytt unisex varumärke LN Intimate Care® och även en ny produkt, LN After Shave & Wax Gel.

LN Intimate Care® är dermatologiskt testad och erbjuder en extra skonsam intimvård i en modern livsstil.

Sedan sin lansering har produkterna blivit en självklar intimvårdsrutin för många kvinnor och är speciellt uppskattade av dom med ett känsligt underliv.

Under 2018 lanserades även en ny och uppdaterad hemsida.

2019 – Vegansk

2019 är ett händelserikt år. LN Intimate Care® blir vegansk, tack vare att serien inte innehåller några animaliska ingredienser och kan användas av veganer.

Nästa steg

Under 2019 gjorde Ellen två samarbeten med Heja Livet, ett nätverk- och kommunikationsplattform med över 120 000 medlemmar på Facebook.

Kampanjfokus var kvinnors relation och kunskap till det egna underlivet och bl.a. gjordes en undersökning med ca 500 deltagare.

Resultat

På frågan om kvinnorna någon gång upplevt en odör i underlivet svarade 90% Ja. men bara 22% sökte hjälp för sina besvär.

45% var villiga att söka hjälp för klåda och irritation i underlivet.

Tabu

På följfrågan varför man inte valt att söka hjälp för sina besvär, var de återkommande svaren:

”Pinsamt”

”Trodde det var normalt”

”Det är bara så det är”

Dessutom…

—tyckte 77,5% att det inte fanns tillräckligt med information om intimhälsa.

Ellens VD, Charlotta Nilsson ,som tillträdde juni 2019, är samtidigt med i Folkhälsa Sveriges kampanj och pratade om Ellens vision i artikeln;

”Att våga prata underlivshälsa bör vara självklart”.   

 

Kunskapsglapp

Kampanjarbetet under 2019 visade att det saknades kunskap om kvinnans underliv.

Fördjupa samarbetet med professionen var en självklarhet, men också att skapa ett forum med lättillgänglig information om intimhälsa och vanliga underlivsbesvär som många kvinnor i alla åldrar upplever dagligen.

Ellens Intimvårdsskola

Hösten 2019 lanserades Ellens Intimvårdsskola på ellen.se

Ett forum med information om vanliga obehag och obalans i underlivet, men också grundfakta om vaginan, vulvan och flytningar.

”Ellen vill uppmuntra kvinnor och unga flickor att lära känna sitt underliv och erbjuda lättillgänglig information om intimhälsa.”

Och vi är en god bit på väg.

2020

Ellen har sedan starten breddat sig på ett flertal marknader och har idag 12 distributörer som bearbetar 18 marknader, varav merparten i Europa.

Ellen ansvarar själva för sin hemmamarknad Sverige, Tyskland samt övriga Nordiska länder.

Bland Ellens strategiska marknader finnes Frankrike/Belgien, Tyskland, Sverige och övriga nordiska länder samt Ryssland.

Man ser också över möjligheterna att utvidga sina befintliga samarbeten samt att gå in på fler nya marknader framåt. Det finns ett stort intresse från flertalet marknader för Ellens produktportfölj och hjärteprojektet Ellens Intimvådsskola.

Läs VD Charlotta Nilssons ord om hennes första år på Ellen, reflektioner och Ellens visioner i ”VD har ordet” genom att klicka här.